dinsdag 16 februari 2016

Jacob (Jaap) Gerrit Weijand

In december 2015 was ik in het Singermuseum in Laren en stond op een gegeven moment stil voor een schilderij van Jaap Weijand met de titel: 
"Vroege sneeuw bij de Oude Hof", geschilderd in 1919. 


Vol bewondering had ik al voor een paar schilderijen van Whistler gestaan en ook het tentoongestelde werk van de kunstenaarsgroep "De Ploeg" maakte zoals altijd weer indruk op mij.

Maar waarom was ik dan zo geraakt door dit werk van Weijand? Was het de eenvoud van het schilderij, de sneeuw op de grond, de gekleurde bomen of de stilte die er van uitging?

Een kunstwerk "ervaren" is een hele belevenis  en ik heb het beeld op mij laten inwerken.  Even zag ik het schilderij van Weijand bij mij thuis hangen maar dacht op hetzelfde moment dat er in mijn woonkamer toch ook iets moois hangt. Ik ben nog altijd blij met een echte "De Marie".
C. de Marie
Jacob (Jaap) Gerrit Weijand werd geboren in Amsterdam op 8 maart 1886. Hij was niet alleen schilder maar ook glasschilder, tekenaar, en graficus. Hij studeerde aan de School voor Kunstnijverheid, later ging hij naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, beiden in Amsterdam.
Weijand werkte na zijn studie afwisselend in Amsterdam, Parijs, Blaricum, Bergen en later, tot aan zijn dood, in 1960 in Bakkum. Weijand werkte in de stijl van de "Bergense School" en maakte veel landschappen, stillevens, portretten, o.a. van koningin Wilhelmina, en zelfportretten.

De "Bergense School" was een stroming in de Nederlandse schilderkunst tussen 1915 en 1925 en bestond uit een groep kunstenaars die leefden en werkten in Bergen, Noord-Holland. Jaap Weijand sloot zich aan bij deze Bergense kunstenaarskolonie.

"De Bergense School" wordt gekenmerkt door de invloed van het expressionisme en het kubisme en er is vooral gewerkt met donkere tinten, de zogenaamde verzadigde kleuren.
Bekende kunstenaars uit de "Bergense School" zijn o.a. Charley Toorop, Leo Gestel, Edgar Fernhout en Jan Sluijters.

Werk van kunstenaars die tot de Bergense School behoren is te zien in het Stedelijk Museum te Alkmaar en in Museum Kranenburg in Bergen.

Het schilderij "Vroege sneeuw bij het Oude Hof" is in 2015 door de Renée Smithuis geschonken aan Het Singermuseum.  Zij is auteur, verzamelaar en kenner van de "Bergense School" en heeft veelvuldig gepubliceerd over het modernisme in Nederland.

 (foto van schilderij C. de Marie is privébezit, foto van schilderij van Weijand gemaakt in het museum)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten