woensdag 30 september 2015

Wonderboom

Als ik op mijn balkon kom dan is het duidelijk; de herfst is begonnen. De zomerbloeiers in de potten hebben hun best gedaan en vinden het wel genoeg. Door het opruimen van de uitgebloeide planten wordt het een kale boel en ziet het er allemaal een beetje saai uit.
Als ik de folder van het tuincentrum lees, krijg ik het idee dat ik daar even langs moet gaan om de herfstasters en meer van dat moois te gaan kopen om mijn balkon weer een beetje kleur geven.

Bij mijn "inspectie" van de vaste planten werd ik niet echt vrolijk. De meeste  planten waarvan ik dacht dat ze het goed zouden doen in een grote pot, hebben het toch een beetje laten afweten, succesvol ben ik niet met vaste planten dat is duidelijk.

Al jaren heb ik een seringenboom(pje). Bij het kopen van het boompje kreeg ik te horen dat het zeker drie jaar zou duren voor ik de eerste bloemen zou zien. De eerste drie jaar kreeg ik elke zomer een prachtig groen boompje en, je gelooft het of niet, het vierde jaar werd ik verrast met zeker tien bloemen, ze waren wel een beetje petieterige maar het waren toch de langverwachte bloemetjes.

De jaren daarop deed de boom niets, wel de groene bladeren maar niet de verwachtte lila bloemetjes. Van iemand, die het kon weten, kreeg ik het advies om het boompje te gaan snoeien. De kenner vertelde dat ik in het najaar een gedeelte van de jonge scheuten af moest knippen,  op het oude hout zouden geen knoppen komen maar op het nog aanwezige jonge gedeelte wel. In het voorjaar zou ik dan rijkelijk worden beloond door de boom.

Het resultaat was, jawel, groene bladeren in de top maar geen enkel bloemetje. Vorig voorjaar heb ik de sering toegesproken en gezegd dat dit zijn laatste jaar bij mij zou zijn als hij niet één, en het liefst meer bloemen, zou voortbrengen. De sering trok er zich niets van aan met het gevolg dat ik dit voorjaar de boom heb afgezaagd met de bedoeling om in het najaar de rest van de plant met de kluit en al te verwijderen.

Maar…………… verrassing…………….! De sering begint, op het oude hout, blaadjes te vormen. Zou ik de afgelopen jaren niet het goede hebben gedaan voor de sering, en zou de kenner toch niet zo'n kenner zijn geweest? 
Ik weet het niet. Wel weet ik dat de sering weer een kans krijgt en maar hopen dat er in het voorjaar van 2016 bloemen aan komen. In ieder geval één, dat zou toch geweldig zijn.
De wonderboom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten