woensdag 18 maart 2015

Het Pampushout in maart

Het Pampushout is een natuurgebied(je) ten westen van Almere en op vijf minuten lopen van mijn huis. Ik fiets er regelmatig maar ook wandelen doe ik er veel en het gebied is in elk seizoen weer even verrassend en mooi. 
Loop ik door het gebied richting IJmeerdijk dan kan ik het eiland Pampus zien liggen, aan dit eiland heeft het natuurgebied zijn naam te danken.
Amsterdam aan de overkant van de Oostvaardersdijk.



Het natuurgebied bestaat grotendeels uit populieren, deze zijn geplant omdat het een snelgroeiende maar geen kieskeurige boom is. Inmiddels zijn veel populieren kaprijp en in de toekomst zullen er verschillende andere soorten bomen worden aangeplant. Een deel van de gekapte bomen wordt gebruikt voor houtbewerking maar een gedeelte blijft liggen voor de insecten, paddenstoelen en de verschillende mossen die er zijn te vinden .

Het enige groen op dit moment is de klimop op de stam.






Nieuwe aanplant.

Dit weggetje gaat richting ijsvogelmuur.
In het Pampushout zijn veel soorten vogels te zien, zoals buizerds, haviken, Vlaamse gaaien, eksters en appelvinken, eigenlijk te veel om op te noemen.
En het vermelden waard is de ijsvogel, er is en speciale muur voor deze kleurige beestjes gemaakt waar ze kunnen broeden. 
Elke keer als ik er langs kom, hoop ik een ijsvogeltje te zien, maar dat geluk heb ik nog niet gehad.
IJsvogel broedmuur.
Ook kom je er dodaars, kuifeenden en meerkoeten tegen. 
Nog een paar weken wachten op het groen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten