vrijdag 13 februari 2015

Dudeljo van Hans Dorrestijn

Het boek Dudeljo van Hans Dorrestijn is een feest van herkenning onder vogelliefhebbers, die geen vogelaars zijn.
Dudeljo, de titel van het boek, is de roep van de wielewaal, eigenlijk klinkt het meer als fuudidelioo.

De wielewaal is een vogeltje dat je goed kunt herkennen aan zijn gele veren en zwarte vleugels.
Ga je hem zoeken dan moet je wel de blik naar boven richten, de wielewaal zit meestal in hoge loofbomen.

Het boek van Hans  Dorrestijn gaat niet alleen over de wielewaal, hij neemt je mee op stap in Nederland en je gaat mee op reis naar verschillende Europese landen waar onder Georgië, Hongarije en Bulgarije.
Je maakt kennis met vogels van verschillende pluimage en de bijzondere ontmoetingen die hij heeft met andere vogelkijkers op zijn reizen.    
De vermakelijke situaties waarin hij terecht komt beschrijft hij op een Dorriaanse manier, met andere woorden, hij beschrijft zijn ervaringen op een humoristische wijze met de nodige nuchterheid over de fascinerende wereld van de vogels, vogelaars en alles wat er nog bij komt.
Het is een vermakelijk boek, ik schoot regelmatig in de lach en in mijn hoofd hoorde ik de stem van Hans Dorrestijn.

De mooie foto's in het boek zijn gemaakt door verschillende fotografen.
Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel en bij Vogelbescherming Nederland

4 opmerkingen:

  1. Maar Dorrestijn is op z'n best als hij over honden schrijft ;)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,
    Dorrestijn z'n boek over honden ken ik niet, waarschijnlijk omdat ik een poezenmens ben.
    Misschien toch wel leuk en interessant om eens iets van Dorrestijn over honden te gaan lezen.
    Groetjes.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Anne,

      Omdat ik zelf ook een poezenmens ben, vind ik de boeken en liedjes van Dorrestijn over honden extra leuk. Hij heeft het niet bepaald op honden en kan daar erg grappig en Dorriaans over schrijven.

      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Hallo Wim,
      Ik ga deze week eens kijken in de bibliotheek naar Dorriaanse hondenboeken.
      Groetjes.
      Anne

      Verwijderen